De randen worden gefreesd met een ‘downcut’ spiraalfrees van 1mm: dit type frees maakt heel mooie randen: er worden geen vezels uitgerukt, zelfs niet bij het in 1 richting helemaal rond frezen. De rest wordt weggefreesd met een brede frees. De diepte wordt 0.9mm.
Eerst worden 2 zwarte fineerrandjes langs binnen- en buitenkant gelijmd, vervolgens de abalone binnen- en buitencirkel, en daarna de hiertussen liggende delen. Omdat de rozet symmetrisch moet worden, wordt midden onder begonnen, en langs links en rechts naar de hals gewerkt. De evt. asymmetrie die ontstaat door de speling in de onderdelen, wordt midden-boven weggewerkt: daar waar straks de toets overheen komt. Na drogen wordt alles met vijl en schuurpapier op gelijke hoogte gebracht met het blad.
Bij het lijmen van de abalone wordt bij de dikste stukken aan de (lelijke) onderkant alvast wat materiaal weggeschuurd, zodat zeker is dat bij het uitvlakken niet door de mooie laag heengeschuurd wordt.
De gebruikte lijm is zwarte cyanoacrylaat: droogt snel, en vult evt. kiertjes nagenoeg onzichtbaar op.
Klankgat maken
Het klankgat wordt uitgefreesd: de originele maat voor dit model (als steelstring Small Jumbo) is 100 mm diameter, maar deze bas krijgt er één met een diameter van 90 mm, de reden hiervoor is al uiteengezet.
Het uitfrezen gebeurt in 2 keer: eerst tot halve diepte, dan de rest. Door de extra plank onder het draaipunt van de frees, zal deze aan het eind niet verschuiven.