Kopfineer maken
Voor de kop wordt het bestaande ontwerp aangepast: omdat dit de bouw van een basgitaar betreft, moeten 4 basmechanieken worden geplaatst in plaats van de 6 kleinere exemplaren voor een “gewone” gitaar. De bestaande perspex mal wordt hiervoor van 4 extra gaten voorzien.
Voor het kopfineer zijn twee reststukken achterwandhout gebruikt, zodanig gespiegeld tegen elkaar gelijmd dat er een V-vormig nervenpatroon ontstaat.
De omtrek van de perspex mal wordt op het hout afgetekend ruim uitgezaagd.
Kopinlay maken
Voordat het fineer op de kop wordt gelijmd, wordt de abalone inlay gemaakt en in het fineer gefreesd.
Het bovenste deel bestaat uit mijn voornaam plus de eerste letter van mijn achternaam: TheoM, de naam waarmee ik ooit in 1985 voor het eerst moest inloggen op een computer. Het lettertype is “Magneto”, uitgebreid met een bijpassende linksleunende “M”.
Het onderste deel is het Om symbool (The Om). Van de vele schrijfwijzen heb ik de Tibetaanse gebruikt, gewoon omdat ik deze het mooist vind.
De Inlay Procedure wordt in een apart hoofdstuk beschreven.
Inlay uitfrezen
Het uitfrezen van het logo is beschreven in het hoofdstuk ‘pantograaf‘. In dit stadium moeten alleen nog de scherpe hoekjes handmatig worden bijgewerkt.
Kopfineer lijmen en kop afwerken
Voordat de abalone wordt aangebracht, wordt het fineer op de kop gelijmd.
Om een mooi randje te krijgen worden 3 laagjes fineer (wit-zwart-wit) aangebracht tussen kop en de toplaag.
De 4 gaten voor de mechanieken worden in alle 5 lagen voorgeboord met een 2 mm boortje, tijdens het lijmen wordt in 2 van de gaten een boortje gestoken, zodat de lagen niet kunnen verschuiven.
Abalone inlijmen
De abalone onderdelen worden gelijmd met 2 componenten epoxylijm. De lijm is kleurloos, maar om onzichtbaar te lijmen moet deze dezelfde kleur hebben als het hout: alle naadjes worden dan onzichtbaar opgevuld. Hiervoor wordt de lijm op kleur gebracht met ecoline. In dit geval werd de juiste kleur verkregen zonder te hoeven mengen: alleen sepia toegevoegd en de kleur was helemaal goed. Wel is de hoeveelheid nog van belang: slechts bijdruppelen tot de lijm donker genoeg is; te veel is niet goed: daardoor gaat de kwaliteit te veel achteruit en wordt de lijm niet meer hard. Donkerder maken kan met zwarte ecoline maar dat bleek deze keer niet nodig.
Het lijmen: bodem en zijkanten worden bedekt met lijm, de abalone gaat erin, deze wordt voorzichtig (breekbaar!) aangeklopt met de achterkant van een schroevendraaiertje. Hierdoor zakt de abalone tot op de bodem, en komt alle overbodige lijm langs de randen omhoog. (Op de foto is alleen het rondje gelijmd, de rest ligt nog los)
Als de lijm is uitgehard, wordt alles wat boven het houtoppervlak uitsteekt (lijm en abalone) met een grote platte vijl weggewerkt.
Uiteindelijk wordt alles gepolijst met schuurpapier korrel 1200. Het resultaat is dan al heel mooi, en wordt nog beter na het lakken.